متافیزیک

علم الاعداد چیست؟

ازطرف دیگر، وقایع بسیاری که درماورای درک بشراولیه قرار داشته‌اند، او را برآن داشتند تا برای بیان اندیشه‌ها و دریافت‌هایش نظامی ازعلائم گوناگون ابداع کند. این علائم که به «نماد» تبدیل شده‌اند در حقیقت گویای چیزی فراتر از معنای آشکار و مستقیم خود هستند. نمادها همچون اعداد نقش مهمی در زندگی و البته ناخودآگاه انسان دارند و تفسیر این نمادها یکی از دغدغه‌های روانشناسان بزرگی همچون فروید و یونگ بوده است. از سوی دیگر اعداد فقط برای شمارش نیستند بلکه از ایام قدیم با نمادها در ارتباط تنگاتنگ بوده‌اند و تفسیر اعداد یکی از قدیمی ترین علوم در بررسی نمادها محسوب می شود، نمادها زبان مشترک انسانها از دیرترین روزگار تا به امروز بوده اند و در پیچ و خم جریانهای زندگی تا اندازه‌ای دگرگون شده اند.اما با وجود این تغییرات توانسته‌اند خود را با شرایط مکان و زمان، هماهنگ کنند و همچنان به زندگی خود ادامه دهند.

شاید کمتر کسی باشد که در طول روز با اعداد سرو کار نداشته باشد. بطور مثال وقتی از خواب شبانه بیدار می شوید به نزدیکان خود می گویید یک خواب دیدم، یا در سر سفره می نشینید و درخواست یک تکه نان می کنید، یا سئوال می کنید آدرس فلانی کجاست؟ خیابان …. پلاک …. واحد …. و یا هنگامی که شماره منزل و یا محل کار همکارانتان را با تلفن همراه خود می گیرید و یا وقتی سر کار شروع به شمارش اجناس و وسایل می کنید و هزاران اعداد دیگر که تا آخرشب هنگام خوابیدن، با آنها درگیر هستید. آیا تا بحال از خود سئوال کرده اید که این اعداد دارای چه نیرو و انرژی ای هستند؟.

تا بحال فکر کرده اید چرا از سالیان قبل، ” دو دو تا چهار تا بوده است و پنج تا نشده ” ؟، چرا چهار عمل اصلی رمزگشای این همه فرمول های ریاضی و فیزیک و …. بوده ؟ .

انرژی این اعداد از کجاست که وقتی به دنیا می آییم نواری را بر دور دست نوزاد می زنند که فقط شماره دارد و با آن شناسایی می شود وپدرومادراو معلوم می گردد. شناسنامه برایمان می گیرند که شماره آن تا آخر زندگی ما،هویت ما می شود و هنگامی هم که فوت می کنیم باز تبدیل به یک شماره می شویم وبه دور دستمان نواری می زنند و در نهایت شماره قبر و ….

ده ها هزار سال طول کشید تا انسان توانست ، لنگان لنگان ، با شمردن آشنا شود. چرا جهان پیرامون این چنین وسیع است که در طبیعت این اعداد مهم و بسیار بزرگ وجود دارد. پیشرفت دانش و تمدن بشری مرهون علم ریاضی و عدد شناسی است. به طوریکه علم ریاضی و عدد شناسی پایه واساس کلیه علوم اعم از علوم انسانی (روان شناسی ، جامعه شناسی ، فلسفه ، تاریخ ، جغرافیا ، ادبیات ، شعر و موسیقی ، هنر و…..) می باشد.

در دوره صفویه در ایران، معماران و مهندسان مدارس و مساجد و پل های آن زمان، همه از ریاضیدانان قابلی بودند؛ معروف ترین چهره ریاضیدان ( بها الدین عاملی )است. همچنین علوم تجربی (زیست شناسی، زمین شناسی، فیزیک، شیمی، پزشکی، نجوم ، فنون، مکانیک، عمران، ساختمان ….. ) و ریاضی جزئی از اجزاء لاینفک زندگی معمولی در معاملات ، تغذیه و فنون و کارهای معمولی که بشر در روزمره با آن سر و کار دارد، به حساب می‌‌ آید ….

علم ریاضی و عدد شناسی در علوم اجتماعی به ویژه جامعه شناسی نیز دارای ارزش و قطعیت معتبری است. چنانکه از آمار بعنوان یکی از وسایل مهم تحقیق استفاده می گردد و محققین در اغلب موارد مانند تحقیق در موضوع خودکشی ها، کثرت ازدواج ها، شیوع وافزایش طلاقها و بالا رفتن و یا پائین آمدن نرخ ها و موارد زیادی مانند آنها با استفاده از اطلاعات آماری تحقیقات خود را ارزش علمی می‌ بخشند. می توان از اهمیت و لزوم هندسه در معماری ، حساب در بانکداری و صدها موارد کاربرد ریاضیات در زندگانی عملی، سخن به میان آورد.

در مورد ارزش و قطعیت و اعتبار علم ریاضی و عدد شناسی در علوم نیز کافی است تکرار نمائیم که دانشمندان اغلب کشفیات و معلومات حاصله را هنگامی روشن و قطعی می شمارند که می توان آنها را به صورت اعداد یا فرمولهای ریاضی نشان داد و به عبارت دیگر کیفیت را به صورت کمیت عرضه داشت و در این راه به اندازه ای پیش رفته اند که گفته اند: (شناخت عبارتست از اندازه گیری ). اگر امروز قسمت عمده وسایل و لوازم کارگاهها و آزمایشگاهها را وسایل اندازه گیری تشکیل می‌‌ دهند علتش همین قطعیت علوم ریاضی است که موضوع آن کمیت و مقدار است.

دانشمندان برای علم ریاضی اهمیت فراوانی قائل بوده اند. علمائی همچون ابن سینا ، خیام ، ابوالوفای بوزجانی شارح کتاب جبر خوارزمی ، ابن هثیم ، اخوان الصفا ، ابوسهل کوهی که یکی از علمای جبربوده، فارابی که نظریه موسیقی ایران زمان خود را تکمیل کرده و همین موسیقی سنتی زنده حاضر از آن باقی مانده است، همچنین ابوریحان بیرونی چند تألیف ریاضی و نجومی بسیار مهم از دوره قرون وسطائی اسلام بر جای گذاشته و در مسائلی همچون رشته های عددی و تعیین شعاع زمین کار کرده است.

قرن پنجم تا یازدهم : که در آن سلجوقیان به قدرت رسیدند چندین ریاضیدان بزرگ در این دوره وجود داشته اند، بزرگترین ایشان عمر خیام بود و گروهی از منجمان و ریاضیدانان دیگر در گاه شماری ایران تجدید نظر و آن را اصلاح می کردند و برجسته ترین آنان خواجه نصیرالدین طوسی است که به شیوائی و راهنمائی او و چند تن دانشمند و بالخاصه ریاضیدانان رصدخانه مراغه گرد یکدیگر جمع آمده و به کار رصد و دیگر کارهای علمی مشغول شده بودند.

در دروره های مختلف تاریخی دانشمندان زیادی روشهای متعدد و متنوعی برای تدریس درس ریاضی ذکر کرده اند که انواع این روشها را بعضی زبانی ، فعال و مکاشفه ای گفته اند. گروهی روشهای تدریس ریاضیات را گفتاری ، پرسشی و سقراطی و آمیخته ذکر کرده اند. برای سال اول روشهای ویژه ای معرفی کرده اند. از آنجا که علم ریاضی در پیشرفت سایر علوم نقش عمده ای داشته، یکی از عوامل توسعه فن آوری در دهه های اخیر بوده است. لذا توجه بیشتر به آموزش همگانی به این علم در دنیای امروز ضروری به نظر می رسد.

اعداد، تقریباً بر تمام جنبه های زندگی ما تأثیر می گذارند، از حساب کردن دقیق پول غذا گرفته تا ریختن طرح یک صندوق بازنشستگی. البته اعداد، نقش های مهم تری نیز در جهان پیرامون ما ایفا می کنند، آن هم به گونه ای که ما اغلب متوجه نمی شویم. یک ثابت ریاضی، برداشت ما را از زیبایی تعیین می کند و یک عدد، بر تعداد دوستان ما تأثیر می گذارد. ریاضیات بر ژن های ما نگاشته شده است. در اینجا، تنها چند مورد از تأثیرات اعداد در زندگی را خواهید دید.

نسبت طلایی (Golden Ratio) پنج عدد که به گونه ای غیرمنتظره، بر زندگی ما تأثیر دارند!

اعداد، تنها ثابتی است که در سراسر گیتی، بیش از هر چیز دیگری کاربرد دارد. تنها انسان ها نیستند که از آن در مد، اسباب منزل، هنر، موسیقی، و حتی اقتصاد بهره می گیرند، بلکه دربدن انسان، طبیعت و حتی شکل راه شیری نیز این عدد وجود دارد. نسبت طلایی که اولین بار توسط یونانی ها کشف شد، در تمام طبیعت یافت می شود و ذهن تمام انسان ها به گونه ای است که آن را زیبا می داند. کتاب های بسیاری درباره ی چگونگی کارکرد نسبت طلایی و این که چرا علم ریاضی و عدد شناسی زیبایی، یک دانش عینی است، وجود دارد. اعضای چهره و بدن انسان سالم نیز، با توجه به نسبت طلایی، هماهنگی یافته اند. پنج عدد که به گونه ای غیرمنتظره، بر زندگی ما تأثیر دارند عبارتند از!: عدد سه، عدد پنج، عدد هفت، عدد نه، صفر

بطور مثال در باره عدد هفت می توان گفت که هیچ عددی به اندازه ی هفت، با حافظه ی کوتاه مدت و بلند مدت ما پیوند ندارد. روانشناس مشهور، جورج میلر، در یک مقاله ی شگفت انگیز ثابت کرد حافظه ی کوتاه مدت یا همان حافظه ی فعال ما، پیش از آن که بتواند اطلاعات جدید را نادیده بگیرد یا اطلاعات پیشین را فراموش کند، تنها می تواند ۷ مورد را در خود نگاه دارد. به عبارت دیگر،اگر کسی ده نام بگوید و از شما بخواهد آن ها را بنویسید، شما تنها می توانید هفت تای این نام ها را به یاد بیاورید.

این موضوع، بارها طی آزمون های بسیار زیادی، با حداکثر اختلاف متوسط دو مورد به اثبات رسیده است (یعنی ممکن است بعضی افراد، ۲ مورد را بیشتر یا کمتر به خاطر بیاورند). بسیاری از فرهنگ‌ها و تمدن‌های قدیم و جدید، برای عدد هفت احترامی بیش از سایر اعداد قائلند. مثلاً هفت بار چرخیدن به دور کعبه برای طواف کعبه، هفت روزهفته، هفت طبقه آسمان و زمین در نظر مردم قدیم بابل، هفت بار زنده شدن انسان در مذهب برهما، هفت قدم همراهی عروس و داماد در هند، هفت فرشته مقرب درگاه، هفت روح پلید و هفت گناه کبیره مسیحیت، طبقات هفتگانه آسمان دراسلام، هفت گاو لاغر و هفت گاو فربه در روایت حضرت یوسف در قرآن، قراء سبع (هفتگانه)، قرارگرفتن هفت قسمت بدن درسجده نماز مسلمانان بر زمین، هفت وادی سلوک در تصوف، هفت انسان نقش شده در بالای درب آرامگاه داریوش هخامنشی، هفت خوان رستم در شاهنامه، پله‌های هفتگانه آرامگاه کورش کبیر در پاسارگاد. در ادبیات فارسی نیز عدد هفت نقش مهمی دارد. هفت پیکر نظامی و هفت اورنگ جامی از کتب معتبر شعر فارسی هستند. در فرهنگ امروزه نیز عدد هفت نشانگر زیادی و بیشی است: هفت قلم آرایش، مجلس هفتمین روز درگذشت، هفت پشت دورتر نیز مثالهایی از این دستند.

مثال:

دیگردرباره صفر: امروزه ” صفر” به نظر عدد چندان مهمی نمی رسد؛ اما مخترعین و ریاضیدانان، میلیون ها سال طول کشید تا به اهمیت آن پی ببرند. عدد صفر توانست دنیای ریاضیات را دگرگون کند. وجه حقیقتاً انقلابی عدد صفر، مفهوم پشت آن است. صفر، به تنهایی نمایش دهنده ی فقدان اعداد است، اما می توان از آن در ضرب اعداد به صورت نمایی استفاده کرد. اساساً، صفر، بسته به این که در کدام قسمت یک عدد گذاشته شود، مفهوم متفاوتی پیدا می کند. به این سیستم شمارش، دستگاه شمارش مکانی گفته می شود و نسبت به یک سیستم ثابت همچون ارقام رومی، امکان شمارش بسیار پیچیده تری در اختیار ما قرار می دهد. به لطف صفر، ما نه تنها می توانیم از مفهومی غیرممکن همچون فقدان اعداد سخن بگوییم، بلکه قادریم اعداد را تا بی نهایت افزایش دهیم. در اینجا، سخنی از ریاضیدان برجسته، جورج هالستد را نقل قول می کنیم که نشان می دهد صفر نه فقط برای ریاضیدانان، که برای تمام اعضای جامعه ی مدرن، ارزش به سزایی دارد. «اهمیت ایجاد علامت صفر، هرگز مبالغه آمیز نیست. هیچ اختراع ریاضی دیگری وجود ندارد که به اندازه ی صفر، برای حرکت در مسیر آگاهی و قدرت، نیروبخش باشد.»

و اما جادوی عدد ۷ ، ویژگی‌های عدد ۷:

۷ عددی فرد است.

۷ عددی طبیعی است.

۷ عددی اول است.

هفت طبقه بهشت

بر اساس آیات قرآن و مفسران احادیث، بالاترین درجه سعادت معنوی، ورود به طبقه هفتم بهشت است. مسلمانان به وجود هفت طبقه یا مرحله آمرزش و بهشتی شدن اعتقاد دارند.

هفت علم انسانی (علوم سبعه)

طبقه ‌بندی آزاد موضوعاتی که از قرن پنجم میلادی به بعد، دربرگیرنده برنامه آموزشی غرب در قرون وسطا بود. به نظر می‌رسد که نام “علوم انسانی” برگرفته از رساله “ سیاست ” ارسطو باشد که در آن از “ شاخه‌هایی از دانش که شایسته انسان آزاد است”، یعنی دانش اولیه‌ای که برای یک شهروند با تحصیلات مناسب لازم است، سخن گفته‌است. این علوم عبارتند از علوم سه گانه: دستور زبان (ادبیات)، علم بیان و دیالکتیک (مباحثه و مکالمه) و علوم چهارگانه که پیشرفته تر بوده و از این قرارند: حساب، هندسه، موسیقی و نجوم.

عجایب هفتگانه طبیعی: کوه اورست در مرز نپال و چین، آبشار ویکتوریا در مرز زامبیا و زیمبابوه، گراند کانیون در آمریکا، ساحل مرجان بزرگ در استرالیا، سپیده دم شمالی در قطب شمال، آتشفشان پاریکوتین در مکزیک و بندر ریو دوژانیرو در برزیل.

هفت هنر: نقاشی، مجسمه سازی، معماری، رقص، موسیقی، تئاتر، سینما

هفت دریا : شامل دریاهای قطب شمال و قطب جنوب، اقیانوس آرام شمالی و جنوبی، اقیانوس اطلس شمالی و جنوبی و اقیانوس هند.

هفت حس: بر اساس تعلیمات باستانی، روح انسان یا “بدن مقدس درون” او مرکب از هفت خاصیت است که هر یک تحت تاثیر یکی از سیارات هفتگانه‌اند. آتش موجب زندگی، خاک به وجود آورنده توانایی احساس کردن، آب موجب قدرت بیان، هوا حس چشایی، مه موجد حس بینایی، گلها به وجود آورنده حس شنوایی و باد جنوب به وجود آورنده حس بویایی هستند.

عجایب هفتگانه:هرم بزرگ جیزه، باغهای معلق بابل، نیایشگاه آرتمیس، تندیس زئوس، آرامگاه هالیکارناسوس، تندیس غول‌پیکر رودس و فانوس دریایی اسکندریه.

عجایب هفتگانه قرون وسطی : ۱) آمفی تئاتر روم، ۲) کاتاکومبهای (سرداب) اسکندریه، مصر ۳) دیوار بزرگ چین ۴) استون هنج در ویلتشایر انگلستان ۵) برج کج پیزا ۶) برج چینی (از جنس چینی) نانکینگ، چین ۷) مسجد ایا صوفیه در استانبول.

هفت آسمان : هفت طبقه آسمان به اعتقاد بابلیان، هفت فلک، هفت گنبد خضرا، هفت گردون، هفت افلاک، هفت آسیا.

هفت گاو لاغر که هفت گاو فربه را خوردند : فرعون خوابی دید که اینک بر کنار نهر ایستاده است که ناگاه از نهر هفت گاو خوب ‌صورت و فربه‌گوشت برآمده بر مرغزار می‌چریدند و اینک هفت گاو دیگر بد صورت ولاغرگوشت درعقب آن‌ها از نهر برآمده به پهلوی آن گاوان اول به کنار نهر ایستادند و این گاوان زشت‌ صورت و لاغرگوشت آن هفت گاو خوب‌ صورت و فربه را فروبردند و فرعون بیدار شد.

هفت سنبلهٔ لاغر و هفت سنبلهٔ پُر: و باز (فرعون) بخسبید و دیگرباره خوابی دید که اینک هفت سنبلهٔ پُر و نیکو بر یک ساق برمی‌آید و اینک هفت سنبلهٔ لاغر از باد شرقی پژمرده بعد از آنها می‌روید و سنبلهای لاغر آن هفت سنبلهٔ فربه و پُر را فروبردند و فرعون بیدار شده دید اینک خوابی است.

هفت سال قحطی در مصر : یوسف به فرعون گفت: همانا هفت سالِ فراوانی بسیار در تمامی زمین مصرمی‌آید و بعد از آن هفت سالِ قحطی پدید می‌آید و تمامی فراوانی در زمین مصر فراموش می‌شود و قحطی زمین را تباه خواهد ساخت.

هفت دستگاه موسیقی: ۱- شور ۲- همایون ۳- ماهور ۴- چهارگاه ۵- نوا ۶- راست پنجگاه ۷- سه‌گاه. هفت نت موسیقی

Do Re Mi Fa Sol La Si

هفت سین : شش چیز از سفره هفت‌سین که حرف آغازین آنها سین است؛ به اضافه خود سفره یا هفت چیز در این سفره که نام آنها با حرف سین شروع می‌شود؛ از قبیل سیب، سنجد، سماق، سرکه، سبزه، سیر و سمنو.

قداست و اهمیت برخی دیگر ازاعداد مثل عدد چهل در ختومات:

در میان اعداد عدد ۴۰ از نظر تکوین و تشریع تردید نا پذیر است ،

۱- آفرینش انسان از نطفه است که چهل روز در رحم می ماند ، سپس تبدیل به علقه می شود ، چهل روز به حالت علقه می ماند.

۲- عقل انسان در چهل سالگی به کمال می رسد.

۳- حضرت موسی علیه السلام درچهل سالگی به پیامبری مبعوث شد.

۴- اشرف کائنات درچهل سالگی مبعوث شد.

۵- سایر پیامبران نیز در چهل سالگی مبعوث شدند.

۶- پس از چهل سالگی عقل آدمی افزایش میابد.

۷- از چهل ساله ها عذری پذیرفته نمی شود.

۸- ترک حیوانی و نخوردن گوشت تا ۴۰ روز موجب بد خلقی می شود.

افسانه هایی در باره ی “چهل طوطی ” و یا اصطلاح هایی مثل ” لباس چهل تکه ” از همین جا سرچشمه گرفته اند. همچنین “هـزار پا ” به معنای جانوری نیست که درست ۱۰۰۰ پا دارد. هزار پا ؛ یعنی جانوری با پاهای بسیار. اگر بخواهیم وارد مقوله ی عدد نویسی شویم ، مثنوی ۷۰ من کاغذ شود ، که در این جمله نیز خود عدد ۷۰ مرز شمار به حساب آمده است که مربوط به زمانی خاص است.

در آغاز قرن بیست و یکم، شش عدد معرفی شدند که به نظر می رسد از اهمیت فوق العاده ای برخوردارند. دو تا از این اعداد به نیروهای اساسی مربوط می شوند؛ دو تای دیگر اندازه و ساختار نهایی جهان ما را تثبیت می کند و بیانگر آن هستند که آیا جهان برای همیشه امتداد می یابد یا خیر؟؛ و دو عدد باقیمانده بیانگر خواص خود فضا هستند. این شش عدد با یکدیگرنسخه ای را برای جهان تشکیل می دهند. گذشته از این جهان نسبت به مقدار این شش عدد بسیار حساس است: اگر یکی از این اعداد تنظیم نشده باشد، آن وقت نه ستاره ای در جهان وجود می داشت و نه حیاتی.

روان شناسی اعداد

روان شناسان شخصیتی براین عقیده اند که شماره تولد، شما را از آن چیزی که می خواهید باشید دور نمی کند، بلکه مانند رنگی است که نوع آن و زیبایی اش برای افراد مختلف متفاوت است. به مثال زیر توجه کنید :

فرض می کنیم که شما متولد ۸ مهر ۱۳۵۵ هستید.مهر ماه هفتم (۷) سال است پس :

۲ = ۱+۱ = ۱۱ = ۰+۷+۳+۱ = ۱۳۷۰ = ۱۳۵۵+۷+۸

شماره تولد ۲ است و اکنون می توانید آنچه راکه مربوط به این شماره است با خود مطابقت دهید.

تفسیر اعداد :

۱- خالق و مبتکر : ” یک” ها پایه و اساس زندگی هستند. همیشه عقاید جدید و بدیع دارند و این حالت در آنها طبیعی است. همیشه دوست دارند تمامی کارها و مسائل بر حول محوری که آنها می گویند و تعیین می کنند در گردش باشد و چون مبتکر هستند، گاهی خود خواه می شوند. با این حال ”یک” ها بشدت صادق و وفادارند و به خوبی مهارتهای سیاسی را یاد میگیرند. همیشه دوست دارند حرف اول را بزنند و غالبا رهبر و فرمانده هستند، چون عاشق این هستند که ”بهترین” باشند . در استخدام خود بودن و برای خود کار کردن بزرگترین کمک به آنهاست ولی باید یاد بگیرند عقاید دیگران ممکن است بهتر باشد و باید با رویی باز آنها را نیز بشنوند.

۲- پیام آور صلح : ” دو” ها سیاستمدار به دنیا می آیند ! از نیاز دیگران خبر دارند وغالبا پیش از دیگران به آنها فکر می کنند. اصلا تنهایی را دوست ندارند . دوستی و همراهی با دیگران برایشان بسیار مهم است و می تواند آنها را به موفقیت در زندگی رهنمون سازد . اما از طرف دیگر ، چنانچه در دوستی با کسی احساس ناراحتی کنند ترجیح می دهند تنها باشند.از آنجایی که ذاتا خجالتی هستند باید در تقویت اعتماد به نفس خود تلاش کنند و با استفاده از لحظه ها و فرصت ها آنها را از دست ندهند.

۳- قلب تپنده زندگی : ” سه ” ها ایده آلیست هستند، بسیار فعال،اجتماعی،جذاب،رمانتیک وبسیار بردبار و پر تحمل .خیلی کارها را با هم شروع می کنند اما همه آنها را پیگیری نمی کنند. دوست دارند که دیگران شاد باشند و برای این کار تمام تلاش خود رابه کار می گیرند. بسیار محبوب اجتماعی و ایده آلیست هستند اما باید یاد بگیرند که دنیا را از دید واقعگرایایه تری هم ببینند.

۴- محافظه کار : ” چهار” ها بسیار حساس و سنتی هستند. آنها عاشق کارهای روزمره، روتین و پیرو نظم و انضباط هستند و تنها زمانی وارد عمل می شوند که دقیقا بدانند چه کاری باید انجام دهند. به سختی کار و تلاش می کنند. عاشق طبیعت و محیط خارج از خانه هستند . بسیار مقاوم و با پشتکار هستند. اما باید یاد بگیرند که انعطاف پذیری بیشتری داشته و با خود مهربانتر باشند.

۵- ناهماهنگ با جماعت : ” پنج” ها جهانگرد هستند و کنجکاوی ذاتی، خطر پذیری و اشتیاق سیری ناپذیر آنها به جهان هستی و دیدن محیط اطراف خود،غالبا برایشان درد سر ساز می شود. آنها عاشق تنوع هستند ودوست ندارند مانند درخت در یک جا ثابت بمانند. تمام دنیا مدرسه آنهاست و در هر موقعیتی به دنبال یادگیری هستند. سوالات آنها هرگز تمام نمی شود. آنها به خوبی یاد گرفته اند که قبل از اقدام به عمل، تمامی جوانب کار را سنجیده و مطمئن شوند که پیش از نتیجه گیری ،تمامی حقایق را مد نظر قرار داده اند.

۶- رمانتیک و احساساتی : ” شش” ها ایده آلیست هستند و زمانی خوشحال می شوند که احساس مفید بودن کنند . یک رابطه خانوادگی بسیار محکم برای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اعمالشان بر تصمیم گیری هایشان موثر است و آنها حس غریب برای مراقبت از دیگران و کمک به آنها دارند. بسیار وفادار و صادق بوده و معلمان بزرگی می شوند. عاشق هنرو موسیقی هستند . دوستانی صادق و در دوستی ثابت قدم هستند.”شش” ها باید بین چیزهایی که می توانند آنها را تغییر دهند و چیزهایی که نمی توانند، تفاوت قائل شوند.

۷-عاقل و خردمند : ” هفت” ها جستجو گر هستند. آنها همیشه به دنبال اطلاعات پنهان و مخفی بوده و به سختی اطلاعات به دست آمده را با ارزش حقیقی آن می پذیرند.احساسات هیچ ارتباطی با تصمیم گیری های آنها ندارد. با اینکه در مورد همه چیز در زندگی سوال می کنند اما دوست ندارند مورد پرسش واقع شوند و هیچگاه کاری را ابتدا به ساکن با سرعت شروع نمی کنند و شعارآنها این است که به آرامی می توان مسابقه را برد. آنها فیلسوفهای آینده هستند؛ طالبان علم که به هر چه می خواهند می رسند و سوال بی جوابی ندارند . مرموز هستند و در دنیای خودشان زندگی می کنند و باید یاد بگیرند در این دنیا چه چیزی قابل قبول است و چه چیزی نه!

۸- آدم کله گنده : ” هشت ” ها حلال مشکلات هستند. اساسی و حرفه ای سراغ مشکل رفته و آن را حل می کنند. قضاوتی درست دارند و بسیار مصمم هستندو طرحهاو نقشه های بزرگی دارند و دوست دارند زندگی خوبی داشته باشند. مسوولیت افراد را بر عهده می گیرند و مردم را با هدف خاص خود می بینند. با شرایط ویژه ای این امکان رابه وجود می آورند که دیگران همیشه آنها را رئیس ببینند.

۹- اجرا کننده و بازیگر : ” نه ” ها ذاتا هنرمند هستند. بسیار دلسوز دیگران و بخشنده بوده و آخرین پول جیب خود را نیز برای کمک به دیگران خرج میکنند.با جذابیت ذاتی شان اصلا در دوست یابی مشکلی ندارند وهیچ کـس برای آنها فرد غریبه ای به حساب نمی آید. درحالات مختلف شخصیت های متفاوتی از خود بروز می دهند و برای افرادی که اطرافشان هستند شناخت این افراد کمی دشوار به نظر می رسد. آنها شبیه بازیگرانی هستند که در موقعیت های مختلف رفتارهای متفاوتی نشان می دهند. افرادی خوش شانس هستند اما خیلی وقتها از آینده خود بیمناک و نسبت به آن هراسان هستند. آنها برای موفقیت باید به یک دوستی و عشق دو جانبه که می تواند مکملشان در زندگی باشد دست یابند.

مفاهیم اعداد اصلی:

علم اعداد علمی است که ما به هستی اعداد و نقش آنان در بر پایی نوعی نظم در چهار چوبه ارگانیزم جهان مادی پی می بریم و همچنین اعداد دارای پیامهای متنوعی در روند گسترش آگاهی دارند. اعداد دارای زبانی زیبا هستند که هرکدام آنان دارای خواص و معانی بنیادینی می باشند.

عدد ۱ : آغـازین اعـداد بـوده و پایه حیات است این عدد معرف به عدد خالق یکتاست ” خداوند حکیم قادر است “، و دارای خواص مثبت نیز می باشد. در علم عدد شناسی عدد ۱ معرف و سمبل خــــورشــــیــــد اســـت. عدد یک نوعی وحدت و پیوند را به ما شناسایی می نماید و معنی اصلی آن وحدانیت خداوند را تعریف می نماید. عدد یک گویای نوعی وحدت شعوری و پیوندی مستحکم بین مخلوق و خالق است .

عـدد ۲ : مـعـرف کـره ی مـاه اسـت که دارای صـفات موئنث خورشید است. به همـیـن عـلـت افـراد متـعـلـق به ایـن گـروه با افـراد گـروه یک بـا آن کـه از دو شخصیت مخالف می باشـنـد ولی با یکدیگـر سازگارند. افـراد عـدد ۲ افـرادی با شخصیت، دارای طبیعت بخشنده ، تخیلی ، هـنـرمند ، و رومانـتـیک می باشـند. عدد دو نخستین تجلی زیبایی طبیعت را تعریف می نماید و دارای معنی شادی و زیبایی است. منتها عدد دو معرف ورود دو نوع نیرو در این جهان است به همین خاطر است که آنرا دو می نامیم یک نیروی منفی و دو نیروی مثبت. این دو نیرو مانند دو خط موازی به صورت مکشی دو گانه به این جهان راه می یابد و نیروی آنان از عدد دو در این جهان متجلی می گردد.

عدد ۳ : عدد ۳ را می توان آغاز نیرو وخطوط قـوائی دانست که دقیقاً از بین اعـــــداد ۳ تــــــا ۹ عــــبـــــور مـــی کـــنــــــد. عدد سه عدد ارتباط و رابطه نیز خوانده می شود و زمانی که سه رکن معنوی کامل شود ، نیروهای فرد به درجه بالای خود خواهد رسید و او انسانی کامل خواهد بود. حقیقتا عددی بنیادین در هستی است و گویای عنصر آفرینش است. این عنصر به جز عشق الهی نیست. عدد ۳ پیغام آور این نیرو و مجرای ظهور آن در زندگی است . چون می تواند دو قطب مخالف دو را به هم پیوند دهد. بنابراین تنها این عدد است که در راستای جهان اعداد که هستی را بنیاد می نهند می تواند بستر پیوند عناصر آفرینش را به ثبوت برساند .

عدد ۴ : کسانیکه دارای عدد ۴ هستند دارای کارکتر مشخص اخـلاقی هـسـتند و هـمه چـیز را از زاویه مخالف می بینند و در بحث و گف

تگو در طرف مخالف بحث قرار دارند ولی اهـل دعـوا ونـزاع نیستند. این صفت آنان سـلـب می شـود کـــه هــمـــیــشــه دشــــمــــنـــان مــــخــــفــی زیــادی داشـــتــه بـــاشـــنــــد. عدد چهار نشانه شهامت و ماجرا جویی است. این عدد ما بین دو آگاهی انسانی و خود آگاهی قرار گرفته و گویای این است که تنها با شهامت و درایت می توان از آگاهی انسانی به آگاهی روح صعود نمود.

عـدد ۵ : مـعـرف سیاره تیر یا عطارد است. صفات مشترک افراد متعلق به ایـن روز تـیـز هـوشی ، قــدرت فـهـم و اســتـعــداد تـعــبـیـر در آن هــاســت . عدد تکامل و بازیافت تمامی آگاهی درونی در سطح خودشناسی است این عدد گویای به تکامل رسیدن و بدست آوردن خودشناسی و خود آگاهی است. بنابراین به عدد آگاهی روح لقب دارد .عدد پنج عدد راهنما و استاد معنوی شما است.

عدد ۶ : عدد ۶ معرف سیاره ونوس ( ناهید ) است . مـتـولـدین روزهـای ۶ ،۱۵ ، ۲۴ هر ماه میلادی در گروه عدد ۶ قرار دارند خواص این عدد در مورد مـــتــولــدیــن دوره ی ۶ قـویـتـر مـی بـاشــد. دنیا به نقل از کتاب آسمانی قران در شش روز درست شد. نشانه عمیق ترین و برترین آگاهی ذهن است که آنرا عقل سلیم می نامیم. که عقل تا نهایت توان خود دارای استدلالی قوی است که شعور کیهانی را در وجود ما احیا می سازد عدد شش گویای عقل سلیم است.

عدد ۷ : زندگی هر فردی در این سیاره یا سیاره دیگر به بخش هایی از هـفـت تقسیم شده است. یعنی در هر هفـت سال دوره ای را بـه پـایـان مـی رسـانـیـم و دوره ی جدیدی را آغاز می کنیم و درون ایـن دوره هـای هـفـت سـاله بـاز هـم ضـرائبـی از هفت وجود دارد. عدد هفت عددی است که سالهای بسیار به نـام عـدد جادویی و یا عدد مقدس معرفی شده است. این عدد نشانگر مبحـث روحی اشیاء و موجودات بوده و راز نهـفـته در خـاصـیـت آن را مـی تـوان در شـکـل هــــنـــــدســـــی آن در یــــــافـــــــت. به معنای واقعی پیام آور تجلی و تحول است. این عدد دارای سابقه دیرینه ای برای بشر بوده و آنرا عدد مقدس نیز می نامیدند. حضور عدد ۷ در زندگی و دریافت آن به معنای هفت بار تحول و تغییرات مهم زندگی است و تجلی آگاهی ناب درون است. به همین خاطر می توان آنرا نیز عدد رشد نیز نامید.

عدد ۸ : این عدد بر متـولدین روزهـای ۸ ، ۱۷ ، ۲۶ هـر ماه تـاثیر می گـذارد این افراد همواره در طول زندگی خود در سوء تـفاهم به سـر می برند و شایـد به همین دلیل است که قلباً به شدت احساس تنهایی می کنند. عدد ۸ از خـواص بـهـتـرین هـسـتی هـای طـبـیـعـت بـر خـوردار مـی بـاشـد. تعریف عدد هشت بر اساس تکامل در زندگی است از جمله خانواده، شغل، ازدواج و اقتصاد. به همین خاطر آنرا عدد تکامل بیرونی می نامند.

عدد ۹ : دارای عمیق ترین آگاهی های جدید و بوجود آمدن نوعی دگرگونی از لحاظ رشد و دانایی است.عدد نه عددی قدرتمند است که دارای ارتعاشات خاصی است که هیچ کدام از اعداد دارای توانایی عدد نه نیستند.عدد نه گویای اراده و مصمم بودن و همچنین عزت نفس کامل است و همچنین به معنای سکوت و آرامش مطلق است. اگر افراد دارای خواص عدد ۹ به نظم و ترتیب توجه نمایند به شـرط آن که خود را نیز کنترل کنند خواهند توانست با نیروی اعجاب انگیز خود بـر تـــــمــــام اشـــــیـــاء تـــاثـــیـــر بــگـــذارنــــد.

ارتباط علم اعداد و طریق وصول به توحید و حکمت

ابعاد معرفت شناسی علم اعداد و ریاضی از نظر اخوان الصفا { وحدت جهان } حقیقتی است واحد که طبقات و قسمتهای مختلف آن در نتیجه تشابه و انطباقی که بین آنها وجود دارد بهم پیوسته است. به قول اخوان «چنان که یک شهر یا یک حیوان یا یک انسان واحد است عالم نیز واحد است». طبقات اسفل عالم مانند عضو بدن به طبقات اعلی پیوسته است و همه به کلمه الهی باقی اند و هستی خود را از آن کسب می کنند.

زبانی که به توسط آن اخوان تشابه بین مراتب عالم و پیوستگی طبقات آن و رابطه بین خالق و مخلوق را بیان کرده اند زبان تمثیل و تشبیه و خصوصاً تمثیل اعداد است. مفتاح اسرار جهان و هادی انسان در معرفت عالم هستی عدد است که مانند نور خورشید تاریکی جهل را از میان برمی دارد و با پرتو عالم معقولات، جهان محسوسات را منور می سازد.

اخوان این حقیقت را که جهان مشهود تمثیلی از عالم غیب است در رساله هشتم، جزء دوم، در نزاع بین انسان و حیوانات چنین بیان کرده اند:«خداوند عالم را خلق کرد تا عاقلان در آن تفکر و تأمل کنند و آنچه را غیب بود نمایان ساخت تا صاحبان بصیرت آن را مشاهده کرده دیگر احتیاج به برهان و حجت نداشته باشند. وانگهی صوری که در عالم جسمانی مشاهده می شود مثالی است از عالم ارواح، با این فرق که عالم ارواح از نور خلق شده و لطیف است در حالی که عالم اجسام تاریک است و کثیف. و همچنانکه تصویر یک حیوان در هر عضو از اعضای آن با خود حیوان انطباق دارد، به همین نحو صور این عالم با صور عالم روحانی منطبقند لکن اینها متحرک اند و آنان محرک،اینها فانی اند و آنان باقی»

علم عدد در نظر اخوان طریق وصال به علم توحید و حکمت ماوراء الطبیعة است و اصل موجودات و ریشه بقیه علوم است که آن را اکسیر اول و کیمیای اعظم می نامند و عدد را اولین فیض عقل بر نفس و «زبان توحید و تنزیه» می شمارند. پس جای تعجب نیست اگر اخوان نسبت مبدأ را به عالم با نسبت عدد واحد به سایر اعداد تشبیه و مقایسه کرده اند.

اخوان در رسائل، جلد اول، صفحه ۲۸ می نویسد که همچنان که موجودات از مبدء صادر وبه او باز می گردند اعداد نیز از عدد واحد صدور یافته و به آن منتهی می شوند. «بدان که برادر که اولین شیئی را که باری جل ثنائه از نور وحدانیت خود آفرید جوهری بسیط بود که عقل فعال نیز نام دارد به همان صورت که عدد دو از تکرار واحد بوجود می آید. سپس نفس کلی فلکی را از عقل بوجود آورد همچنانکه عدد سه از افزودن واحد به دو به دست می آید و بعد هیولای اولی از حرکت نفس پدید آمد چنانکه عدد چهار از افزودن واحد به سه حاصل می شود. بعد از این سایر خلایق از هیولی بوجود آمد و به وسیله عقل و نفس ترتیب یافت چنانکه اعداد دیگر ازافزودن چهاربه اعداد پیشین خود حاصل می شود».

در یکی از فصول رساله الجامعه که نسبت به مجموعه رسائل جنبه باطنی و سری داشته است، اخوان عدد واحد را با وجود و صفر را با ذات بلااسم و بلارسم و ماوراء تعین باری تعالی انطباق داده اند و در این تشبیه صفر را نشانه و تمثیل ذات حق تعالی که عرفا آن را به نور سیاه تشبیه کرده اند و از هرگونه قید حتی عاری بودن از تقید، برتر است قرار داده اند. بنا به گفته عادل عوا: «خلاصه اینکه علم اعداد در نظر اخوان صفا حکمت الهی است و ماوراء عالم جسمانی است و اشیا از روی نمونه اعداد بوجود آورده شده است.» اخوان صفا خود را ازمریدان فیثاغورس و پیروان اومانند نیقوماخس می شمردند مخصوصاً دراهمیتی که برای علم اعداد و سهم عدد در آشکار ساختن هماهنگی عالم قائل بودند. بنابراین برای درک فلسفه اخوان درعلوم ریاضی باید معنی عدد را در مکتب فیثاغوریان روشن ساخت. (نظر متفکران اسلامی درباره طبیعت: سیدحسین نصر، خوارزمی ۱۳۷۷، صفحه ۸۰-۷۶ ).

منشا عدد شناسی:

عدد شناسی دانش اعداد و ارقام می باشد و نیروهایی که در ورای آنان مخفی هستند را به معرض نمایش می گذارد. اولین کتاب در زمینه عدد شناسی توسط چیرو نوشته شد. اما حتی قبل از چیرو، عده ای از برهمایی های زمان ودا در زمینه علوم اعداد، نجوم و مطالعه اجسام سماوی متبحر و زبردست بودند. این برهمایی ها از نسل ماهاراشی بزرگ بودند که خود لرد دتاترایا دانش اعداد را بر اساس نجوم و سیاره شناسی به او یاد داد. چیرو در مدت زمانی که جوانتر بود و زمانیکه به جنوب هند سفر می کرد با گروههای مختلفی از مردم برهمایی آشنا شد که دانش خود را از آنها بدست آورده است.

برهمایی ها بر تمامی موضوعاتی که به علوم رمزی و یا معانی مخفی اعداد در رابطه با زندگی انسان مربوط می شود تسلط داشتند. با اینحال،آنها به چیرواجازه دادند تا اینکه درمورد نظریه های مربوط به طبیعت مرموز اعداد وهمچنین کلمات سانسکریتی مرتبط با آنها یاد بگیرد، این یادگیری به رابطه اعداد با سیارات و تأثیراتشان برروی زندگی بشر و مواردی از این دست گسترده بود. چیرو بعد از اینکه این اسرار را به چنگ آورد به سرزمین بومی و موطن خود بازگشت. بعد از چندین کاربرد تجربی که در مورد اعداد و سیستمهای صوتی آن داشت در نهایت او با دقت کامل موفق به تعیین کردن حروف انگلیسی معادل با حروف سانسکریتی شد.

بعد از اینکه او به نتیجه مطلوب رسید، اسرار مربوط به دانش اعداد و نیروی صوتی ماورای آنان و تأثیرات سیارات بر روی این اعداد و غیره را بوسیله نوشتن کتابهایی در زمینه عدد شناسی فاش کرد. جهان به اهمیت عدد شناسی و اینکه چگونه می تواند این مسئله بر روی شانس انسان تأثیر بگذارد واقف شد. بنابراین تنها هند باستان را می توان زادگاه اینگونه علوم دانست. حتی قبل از چیرو، جان هیدن کتابی با عنوان ”راهنمای مقدس“ در زمینه سیارات و غیره را نوشت. چیرو از راهنمایی این کتاب استفاده کرد و کتاب مربوط به عدد شناسی را برای اولین بار به جهان آورد. زمانی که اسرار این کتابها و نقش اعداد بیان شد، این مسئله در سرتاسر جهان گسترش پیدا کرد و امروزه هر کسی به خوبی در مورد این علم اطلاعاتی دارد.

تفسیر اعداد: در تفسیر اعداد روش‌های متنوعی وجود دارد. که هر فرد بر اساس تجربه و دانشی که آموخته است، اعداد را تفسیر می‌کند. تفسیر اعداد نیاز به شهود یا کنترل نیروهای ذهن دارد.عددشناسی یعنی تفسیر اعداد به وسیله اعداد.

عددشناسی پایه علم حروف است. باید توجه داشت که ذهنیت و تلقین در عددشناسی خود یک ترفند برای معنا دار کردن اعداد است. البته عده ای هم باور دارند که عددشناسی یک تفریح و شاید یک خرافات باشد. قضاوت با شما است!!

تاثیر اعداد (ارتعاش اعداد)

در حقیقت چیزی به نام شانس در دنیا وجود ندارد و این تنها افزایش نیرو

ین نحوه بوده که کتابی را جبرائیل به خدمت حضرت محمد(صلوات الله علیه واله) آوردند که تمامی علم عالم از اول خلقت تا به آخرآن را توضیح داده بود که این کتاب جفر نام داشت .

در حال حاضر در نزد حضرت(حجت عج الله تعالی فرجه الشریف )است ولی باید دانست که تا آقا امام زمان به کسی نظر نداشته باشد محال است کسی بتواند به آن(جفر) دسترسی داشته باشد.

می توان گفت علم جفر علمی است که روش‌های خاص به خود دارد و بیشترین کاربرد آن در حال حاضر رسیدن به پاسخ پرسش‌هایی است که عالمان جفر به نظر خود رسیدن به آن را درست تشخیص دهند . با توجه به مجهول بودن اصول و ریشه علم جفر بعضی آن را خرافه می‌پندارند و یا کاربردهایی برای آن ذکر می‌کنند که خارج از محدوده علم جفر می‌باشد و یا آن را با فال، سحر، طلسمات هیئت و نجوم و… یکی می‌پندارند.

در حالی که اینطور نیست و سخت در اشتباهند .برخی از افراد ازعلم جفر برای رسیدن به جواب سئوالات خود از روشهای گوناگون استفاده می‌کنند که تمام افراد از آن آگاهی ندارند و هر کس به اندازه دانش خود از جفر، از آن روشها اطلاع دارد. جفر برای رسیدن به جواب از ریاضی و نجوم نیز بهره می‌گیرد نام و نام مادر سئوال کننده و زمان سئوال به علاوه جمله سئوال با روش ذکر شده در آن علم مبنای رسیدن به جواب قرار می‌گیرد .

این علم را مخصوص امام علی (ع)، پیشوای اول شیعه می‌دانند و کتابی بنام جفر جامع که مشتمل بر ۲۸ جلد ۲۸ صفحه‌ای که با چهار حرف ( الف) شروع و با چهار حرف ( غ ) به پایان می‌رسد تمام علوم دنیای گذشته و آینده در آن است. باید یادآور شد که یکی از مراحل مهم که از آنها به ( سطر ) نام برده می‌شود سطر (مستحصله) است که آگاهان به جفر معتقدند باید با طهارت روح و… باشید تا به آن دسترسی پیدا کنید .

بعضی به روش به دست آوردن آن آگاهی یافتند و شنیده شده که بعضی از اساتید علم جفر آن را به شاگردان خود آموزش می‌داده‌اند. سطور آن بنابر یکی از روشها به ترتیب ذیل است :

سطر اساس ،سطر نظیره ، سطر حاصل اساس ، سطر حاصل نظیره ،سطر تتمه اولی سطر نسبت نظیره ، سطر نسبت دوم اساس سطر تتمه ثانیه سطر تتمه تتمتین سطر حاصل اعداد ، سطر قوا ، سطر حاصل سطر مستحصله ، سطر نظیره ، سطر صدر موخر (که سئوال کننده در این سطر به جواب رسیده‌ است و چنانچه به جواب نمی‌رسید باید ادامه ‌داد تا به جواب دست یابد)؛

علم جفر علمی است که به وسیلهء حروف و یک سری فرمولها می توان به بعضی سوالات پاسخ داد این علم با حروف و اعداد و نجوم و صور فلکی سر و کار دارد البته در اسلام این علم بیشتردر دست صوفیان بوده و فرق متعددی بر پایه آن ایجاد شد . در جفر به هر حرف عربی وزنی عددی می دهند به حساب ابجد و با انجام یک سری محاسبات آمار و احتمالاتی و وارد کردن پارامتر زمان پاسخ برخی سوالات را بدست می آورند یا اینکه انرژی های متافیزیکی را از این طریق برای انجام امور مادی به کار می گیرند .

جفردر زبان اهل فن علمی است که به آن شناخته می شود اتصالات حروف ابجدی بیست و هشت گانه به یکدیگر برای تحصیل ثمرات مجهوله و فائده آن دانستن وقایع و حوادث مجهوله و امور مبهمه است از گذشته و حال و آینده که آنهاحاصل نمی شود مگر به دانستن احکام اتصالات حروف بیکدیگر و موضوع آن حروف بیست و هشتگانه ابجدی است.

حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در جواب استعلام معاویه از آن حضرت میفرماید ” ان الحکم کتموها لکیلا یتلاعب به الناس ” یعنی حکما کتمان کردند آن را تا مردمان با آن بازی نکنند.

طریقه اخذ مستحصله آن را مخفی داشته تا دستاویز اشخاص نا لایق نگردد زیرا که ارباب طمع بسیار و در طریق جهالت رهسپارند از این راه} بحکم المرء عدوّ لما جهله {با کسانی که سالک این طریقند بجرم آنکه به آنها تعلیم داده نمی شود صاحبان این علم را هدف یاوه گویی و انتقاد خود قرار می دهند بهر کیفیتی که باشد . آری دشمن طاووس پروبال اواست .

اتصالات:

اتصالاتی که در این علم باید دانست و هنگام عمل بکار برد بر سه قسم است :

اوّل : اتصّال کلی جامع

دوّم : اتصال عنصری

سوم : اتصال مرتبه ای

اتصال در چند فصل پایین بیان می گردد:

فصل اول:

اتصال کلی جامع آنست که حروف بیست وهشت گانه ای که به یکدیگر اتصال پیدا می کنند مشتمل می شوند بر هفتصدو هشتاد وچهار صورت که از ضرب بیست وهشت در بیست و هشت حاصل می شوند زیرا که حروف ابجد بیست و هشت می باشند و هر یک از آنها بیست وهشت قسم اتصال می کند لهذا از ضرب بیست وهشت در خود حاصل ضرب هفتصد وهشتاد وچهار می شود و بهمین جهت است که این اتصال را اتصال کلی جامع می گویند. برای اینکه عدد آن معلوم باشد و هنگام عمل معطل نمائی به جدول زیر نظر نما:

ا ب ج د ه و ز ح

۲۸ ۵۶ ۸۴ ۱۱۲ ۱۴۰ ۱۶۸ ۱۹۶ ۲۲۴

ط ی ک ل م ن س ع

۲۵۲ ۲۸۰ ۳۰۸ ۳۳۶ ۳۶۴ ۳۹۲ ۴۲۰ ۴۴۸

ف ص ق ر ش ت ث خ

۴۷۶

۵۰۴ ۵۳۲ ۵۶۰ ۵۸۸ ۶۱۶ ۶۴۴ ۶۷۲

ذ ض ظ غ

۷۰۰ ۷۲۸ ۷۵۶ ۷۸۴

و نیز برای سهولت در عمل جدول طرح درجی اتصال کلی را نوشتم تا واضح باشد.

ا ب ج د ه و ز ح ط ی

۲۸ ۲۶ ۲۴ ۲۲ ۲۰ ۱۸ ۱۶ ۱۴ ۱۲ ۱۰

ک ل م ن س ع ف ص ق ر

۸ ۶ ۴ ۲ ۳۰ ۲۸ ۲۶ ۲۴ ۲۲ ۲۰

ش ت ث خ ذ ض ظ غ

۱۸ ۱۶ ۱۴ ۱۲ ۱۰ ۸ ۶۰ ۴

اتصال کلی دو طرح دارد یکی طرح درجی یکی طرح منازلی چنانچه شرح داد ه خواهد شد برای سهولت و آسانی عمل جدول طرح منازلی هم شرح داده می شود در نظر بگیرید:

جدول طرح منازلی

ا ب ج د ه و ز ح ط ی

۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰

ک ل م ن س ع ف ص ق ر

۲۰ ۲ ۱۲ ۲۲ ۴ ۱۴ ۲۴ ۶ ۱۶ ۴

ش ت ث خ ذ ض ظ غ

۲۰ ۸ ۲۴ ۱۲ ۲۸ ۱۶ ۴ ۲۰

این دائره و دائره های پشت این صفحه در اتصال جامع کلی بکار می آید برای طرح درجی و منازلی.

دائره اهطمی

آتشی ا ه ط م ف ش ذ

بادی ب و ی ن ص ت ض

آبی ج ز ک س ق ث ظ

خاکی د ح ل ع ر خ غ

این دائره در اتصال طبعی بکار میاید و طرح آن طرح افلاکی است.

فصل دوم:

باید دانست هر حرفی که بحرف دیگر متصل شود باعتبارطبیعتی که دارند احکامی برای آنهااست که باید مستخرج آنها را بداند تا در وقت عمل سرگردان نماند و این اتصال را اتصال طبعی و عنصری گویند زیرا که حروف بیست و هشت گانه هفت حرف از آن آتشی و هفت حرف بادی و هفت حرف آبی و هفت حرف خاکیند که دائره اهطمی بالا از آن تشکیل داده شده و آنها از ضرب چهار در چهار شانزده صورت حاصل ضرب پیدا می کند باعتبار مما ثل بودن و موافق بودن و مخالف بودن و ضد ونقیض بودن فلذا بواسطه اختلافی که دارند بعضی طالب و مطلوب و بعضی ضد و نقیض و بعضی مخالف با یکدیگرند برای مزید آگاهی جدول آینده را ترسیم نمودم.

جدول طبایع حروف با همدیگر

آتش وآتش بادو باد آب وآب خاک وخاک آتش و باد باد و آتش آب و خاک خاک و آب

موافق موافق موافق موافق طالب ومطلوب طالب ومطلوب طالب ومطلوب طالب ومطلوب

آتش وخاک خاک وآتش باد و آب آب و باد آب و آتش آتش و آب باد وخاک خاک و باد

مخالف مخالف مخالف مخالف ضد ونقیض ضد ونقیض ضد ونقیض ضد ونقیض

فصل سوم:

از جمله آنچه که برای استخراج در این قاعده لازم است دانستن آن احکام اتصال مرتبه ایست و آن عبارت است از اتصال آحاد با آحاد و عشرات با عشرات و مآت با مآت و الف با الف و این مراتب چهارگانه به چهار قسمت منقسم می شوند و از ضرب چهار در چهار شانزده صورت حاصل ضرب می شود و احکام هر یک از اتصالات ذکر خواهد شد انشاءالله تعالی .

فصل چهارم:

در کیفیت و آداب سؤال کردن وآن مشتمل است بر چند امر :

اول : سؤال را با ساعت روز یا شبی که سؤال می شود با نام مکان سؤال بحروف مقطعه بنویس همه را در یک سطر بردیف خود با مکّررات حروف که این عمل را اهل این فن در اصطلاح خود رقم گویند.

دوم : رقم هندسی هر یک را بحساب ابجد کبیر در زیر آن مرتب بنویس پس از آن همه اعداد رقم ها را جمع کن این حاصل جمع را مدخل ابجدی می نامند .

سوم : اعداد رقم های حروف سئوال را تنزل بده یعنی عشرات حروف آن را رد بآحاد کن و مآت را رد بعشرات کن و الف را رد به مآت کن .

چهارم: هریک از اعداد ارقام حروف را به زیاد کردن یک مرتبه ترقی بده و آن را جمع کن و حاصل آن جمع را مدخل وسیط می نامند لکن باید رقم های اعدادی که در گرفتن مدخل صغیر تنزل داده شد به حالت قبل از تنزل گذارد. یعنی اگر از عشرات بوده بهمان حال باقی باشد و اگر از مآت بوده به حال مآتی باقی باشد و اگر الف دارد چون قابل تنزل نیست آن را ده حساب کرد و آنچه در مدخل صغیر بهمان احوال باقی بوده آن را نیز ترقی باید داد .

پنجم : پس از آن دو حاصل جمع اعداد مدخل صغیر را با حاصل جمع اعداد مدخل وسیط را جمع کن این دو مدخل را مدخل کبیر گویند .

ششم: پس از آن اعداد چهار مدخل را بترتیب سطری کن پس از استنطاق و ملفوظی کردن آن اعداد .

هفتم: مکررات سطر سؤال را که سطر اول عمل بوده بینداز و آنچه غیر مکرر است به آخر سطر استنطاق ملحق کن و همه را یک سطر کن بترتیب این سطر را سطر اساس گویند تا اینجا همه مقدمه بود برای تشکیل این سطر .

هشتم: بعد از اینکه سطر اساس را منظّم کردی در زیر هر حرفی از آن نظیره ابجدی آن حرف را بنویس و سطر نظیره را تمام کن .

و بدانکه هر حرفی در دائره ابجد پانزدهم حرف آن نظیره آن حرف است مثلاً حرف الف در ابجد نظیره آن سین است و بالعکس و نظیره با غی

باسلام به همه دوستان عزیز عزیزان بنده سینا نعمتی هستم و نزدیک 4 سال هست محقق در موضوعات ماورایی هستم و تا الان بیشتر در تلگرام و فضای مجازی دیگر فعالیت داشتم ولی قراره باهعم در وسایت هم فعالیت کنیم تنها خواهشی که از شما عزیزان دارم اینکه لطفا سایت رو به دوستاتون معرفی کنید تا ما هم با دلگرمی بیشتر در کنار شما باشیم و مطالب بگذاریم دوستار شما سینا نعمتی